Evaluatieresultaat Informatiehuis Water: vertrouwen en draagvlak
In de zomer van 2024 is het functioneren van het Informatiehuis Water geëvalueerd. De evaluatie werd uitgevoerd door TwynstraGudde in opdracht van het Bestuurlijk Overleg Informatiehuis Water. Het doel hiervan was in kaart te brengen of de partners – waterschappen, provincies en Rijkswaterstaat – tevreden zijn over de uitvoering van de basistaken door het Informatiehuis Water. En hoe zij staan tegenover uitbreiding van die taken.'
We zijn blij en dankbaar dat de evaluatieresultaten laten zien dat er veel vertrouwen is in het Informatiehuis Water en draagvlak voor ons werk. Hiermee kunnen stevige stappen gezet worden die de toekomst van het Informatiehuis Water borgen.
In de samenwerkingsovereenkomst Informatiehuis Water 2022-2028 is door de 3 partners – de waterschappen (vertegenwoordigd door de Unie van Waterschappen), provincies (Interprovinciaal Overleg) en Rijkswaterstaat - onder meer vastgelegd dat in 2024 een tussentijdse evaluatie plaats zou vinden. Die evaluatie, die deze zomer door TwynstraGudde is uitgevoerd, startte met een enquête bij diverse gebruikers van onze informatieproducten en -diensten. Daarnaast werden interviews afgenomen met leden van het Bestuurlijk Overleg, het Directeurenoverleg en medewerkers van het Informatiehuis Water en bij specifieke gebruikersgroepen. De resultaten werden door Andreas Hoogeveen, senior consultant van TwynstraGudde, gepresenteerd tijdens de Netwerkdag Informatiehuis Water op 25 november in Utrecht.
Basistaken en bijkomende taken
De kern van de evaluatie draaide om de vraag of de basistaken naar tevredenheid worden uitgevoerd en of het takenpakket van het Informatiehuis Water daartoe moet worden beperkt of worden uitgebreid. En zo ja, wat dan de kenmerken zouden moeten zijn van taken die het Informatiehuis Water wel of niet oppakt.
Tevredenheid
Uit de enquêtes en interviews blijkt dat gebruikers het Informatiehuis Water gemiddeld waarderen met het rapportcijfer 7,4. De meerwaarde van het Informatiehuis Water wordt breed erkend en het bestaansrecht van het Informatiehuis Water staat niet ter discussie. Er is grote tevredenheid over de ondersteuning die wij leveren en men vindt dat wij onze kernwaarden – deskundig, klantgericht en betrouwbaar – waarmaken. Ook over de communicatie van het Informatiehuis Water zijn veruit de meeste gebruikers tevreden. Binnen het team van het Informatiehuis Water wordt de samenwerking als erg prettig ervaren.
Met betrekking tot de tevredenheid van gebruikers over onze producten en diensten geeft 100% van de gebruikers aan neutraal tot zeer tevreden te zijn over Aquo-kit en het Waterveiligheidsportaal, 96% is dat over de Aquo-standaard, 81% over het Waterkwaliteitsportaal[1] en 80% over het Droogteportaal. Voor de minder bekende activiteiten (FAIR principes, SLIM Watermanagement en de Delta API) zijn de beelden wisselend.
Verbetering is mogelijk bij de realisatie van onze missie (het ontzorgen van de waterbeheerders), de borging van personele capaciteit, de aansluiting bij de behoefte van gebruikers, standaardisatie vóór nieuwe initiatieven en de inzet van het Bestuurlijk Overleg voor positionering, strategieontwikkeling en vernieuwing.
[1] Over het Waterkwaliteitsportaal merken we op
dat de evaluatie het ‘oude’ WKP (versie 2.9) betreft.
Wel of geen uitbreiding takenpakket?
Bijna een kwart van de deelnemers aan de evaluatie ziet mogelijkheden tot uitbreiding van het takenpakket van het Informatiehuis Water. Een taak die meermalen is genoemd, is de realisatie van een kaartviewer of een dashboard om gegevens direct in te kunnen zien en te analyseren. Ook het centraal ontsluiten van de data zelf voor toepassing in andere of eigen systemen is meerdere keren genoemd. Andere suggesties zijn de mogelijkheid om gebruikers te adviseren over de kwaliteit en het gebruik van de data, aandacht voor internationale samenwerking en het uitbreiden van de scope met drinkwater.
De belangrijkste randvoorwaarde voor de haalbaarheid van deze uitbreidingen is dat er voor elke uitbreiding commitment moet zijn bij de partnerorganisaties.
Hoe verder?
Op 13 november stemde het Bestuurlijk Overleg Informatiehuis Water in met alle adviezen van TwynstraGudde en van het Directeurenoverleg naar aanleiding van de evaluatie. Het beeld van gebruikers en partners over het Informatiehuis Water is voor het BO IHW erg positief en de leden van het BO spraken dan ook hun grote waardering uit voor het werk dat IHW’ers doen.
Concreet betekent dit dat het Informatiehuis Water verdere verbeteringen kan gaan doorvoeren, die we gaan vastleggen in een meerjarenplan tot en met 2028. Voor een deel zijn we al volop met die verbeteringen bezig, zoals de doorontwikkeling van het Waterkwaliteitsportaal en de formulering van een toekomstperspectief voor de Aquo-standaard.
We blijven ons concentreren op de uitvoering van onze basistaken, maar gaan daarnaast onderzoeken welke uitbreidingen mogelijk zijn. Dat doen we aan de hand van 2 scenario’s: 1) Verdiepen: uitbreiden met taken die zich vooral richten op de data en op het vergroten van kennis en inzicht, en 2) Verbreden: uitbreiden met taken die zich vooral richten op het betrekken van (met name) de drinkwatersector.
Ook hebben de 3 partners aangegeven dat zij de samenwerking in IHW-verband willen voortzetten in de volgende periode van de Kaderrichtlijn Water. Dat betekent dat we ook een nieuwe samenwerkingsovereenkomst 2028-2034 gaan voorbereiden.
Dank!
De evaluatieresultaten over het Informatiehuis Water geven een beeld waar wij enorm veel energie van krijgen. Wij bedanken alle evaluatiedeelnemers, onze partners en gebruikers voor hun vertrouwen in en draagvlak voor ons werk!